Dengan lafaz "Bismillahirrahmanirrahim..., Aku Menyayangimu..."

Wednesday, December 14, 2011

Sabar Itu Indah.

Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim. Segala puji bagi Allah, yang memberi ruang untuk memanjangkan bicara...

"If you are patient in one moment of anger, you will escape a hundred days of sorrow."

Sememangnya sabar itu sukar tetapi indah walaupun pahit. Menjadi orang yang sabar itu bukan mudah seperti kita menguntuk senyum tatkala susah, tetapi ia juga melibatkan proses hati yang berpanjangan. 

Buah daripada kesabaran akan membuatkan kita tidak mudah marah, tidak mudah menafsir salah terhadap orang lain, selalu muhasabah diri, mudah memaafkan, tidak berbicara dengan sembarangan bahkan kita selalu bersabar apabila orang lain mengatakan kita salah atau kita dituduh macam-macam, Inilah warna-warni kehidupan. Kadang-kadang dengan senyuman membuatkan orang jadi sabar menerima cubaan dunia.

"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas." (Az-Zumar :10)

Memang benar..Sabar itu indah kerana ia adalah bunga-bungaan daripada taman keimanan seseorang .Harumannya adalah kepasrahan memandang baik terhadap segala kejadian, di samping meyakini segala hikmah yang tersembunyi di sebaliknya. Kelopaknya diwarnai dengan ketabahan, ketenangan, dan keteguhan jiwa yang melambangkan kepuasan menerima qada dan qadar.

"Dan jika kamu bersabar dan bertakwa, nescaya tipu daya mereka sedikitpun tidak mendatangkan kemudaratan kepadamu." (Al-Imran :120)


No comments:

Post a Comment