Dengan lafaz "Bismillahirrahmanirrahim..., Aku Menyayangimu..."

Friday, December 16, 2011

USAHA VS DOA.

Assalamualaikum wbt. 

Alhamdulillah, kerana Allah SWT  masih memberi kesempatan untuk berdoa pada hari ini. Di dunia ini tiada yang percuma. Untuk mendapatkan apa sahaja yang dihajati, kita perlu berusaha dan berdoa.Gabungan USAHA dan DOA akan membuahkan kejayaan dalam apa jua perbuatan yang kita lakukan.

Tidak kira sama ada doa itu dalam keadaan terdesak atau semata-mata menunaikan kewajipan, setiap doa pasti Allah akan beri perhatian. Allah telah berfirman yang bermaksud,"Berdoalah kepada-Ku, nescaya Aku (Allah) akan perkenankan." -Surah Ghafir 40 :60

Mengikut pandangan ulama tasawuf, apabila Allah telah meringankan lidah seseorang hamba-Nya untuk berdoa, itu petanda Allah telah memberi lampu hijau untuk memperkenankan doa itu. Kata Imam Ibn Ata'illah : "Tatkala Allah membukakan mulut anda dengan bermohon kepada-Nya maka ketahuilah, sesungguhnya Allah menghendaki doa anda diperkenankan. "

Oleh itu, yakinlah bahawa apabila Allah mengilhamkan kepada hati kita untuk berdoa kita untuk berdoa, maka sudah tentu Allah akan perkenankan doa kita itu. Tetapi, jika Allah tidak berkehendak untuk memperkenankan sesuatu doa, maka sudah pasti Allah tidak mengilhamkan kepada hati kita ke arah tersebut.

Mari kita lihat di manakah kita berada dalam konteks pergantungan kita kepada Allah SWT ? Pilih jawapan di bawah ini..dan berlaku jujurlah..

A.  USAHA  +  DOA  -------> Inilah perilaku orang mukmin.
B.  USAHA  +  TANPA DOA ------->  perilaku orang sombong.
C.  X  USAHA +  DOA  ------------>  perilaku orang malas.
D. X USAHA + X   DOA  ----------> lebih baik mati aje..(kata org Negeri 9 : "mengabihkan boraih  yo, 
     ngko jang !!)


No comments:

Post a Comment