Dengan lafaz "Bismillahirrahmanirrahim..., Aku Menyayangimu..."

Friday, October 14, 2011

Sahabat Sukar Dicari...Siapa dan bagaimana??


"Sebaik-baik sahabat di sisi Allah ialah yang terbaik terhadap temannya."(HR:Al-Hakim)

"Seseorang itu adalah mengikut agama temannya...Oleh itu, hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya." (HR: Abu Daud)

Sahabat yang BERIMAN  ibarat mentari yang menyinar, sahabat yang SETIA  bagai pewangi yang mengharumkan...,sahabat yang SEJATI menjadi pendorong impian, sahabat yang BERHATI MULIA membawa kita ke jalan Allah..
Sahabat yang BAIK adalah orang yang BERCAKAP BENAR, dan bukannya hanya membenarkan kata-kata..Cakap sahabat yang JUJUR adalah lebih besar harganya. Jika anda bersahabat..bersiaplah untuk BERKORBAN demi sahabat. Jika anda bermusuh dengan sahabat..bersiaplah untuk MENGALAH demi persahabatan itu.


Ibu bapa adalah sahabat yang paling BAIK untuk anak-anak..Bermain bersama mereka,tika mereka kecil..Berkawan dengan mereka..,tika mereka remaja, dan menjadi guru tika mereka dewasa..
Bagi suami atau isteri, pasangan masing-masing adalah sahabat anda yang paling rapat..

"TEMAN yang paling Baik..adalah apabila kamu melihat wajahnya,kamu teringat akan Allah..mendengar kata-katanya..menambahkan ilmu agamamu..dan melihat gerak-gerinya..teringat akan mati." 

Siapa yang ingin bersama anda pada saat tiada satupun yang dapat anda berikan?? Merekalah sahabat anda..

Ali b. Abi Talib r.a. berkata," Sejahat-jahat teman ialah yang memaksa engkau bermuka-muka dan memaksa engkau meminta maaf atau selalu mencari alasan..."(Renung-renungkanlah...)

Hati-hati memilih kawan, kerana kawan boleh menjad cermin peribadi seseorang. Apapun, berkawanlah kerana Allah SWT untuk mencari redhaNya.
JANGAN DIPISAHKAN KASIH BERSAUDARA..JANGAN DIDENDAMKAN UKHWAH YANG TERBINA...

Memiliki seorang sahabat sejati lebih berharga daripada seribu teman yang mementingkan diri sendiri. JAUHILAH bertemankan PEMBOHONG, kerana ia boleh menjadikan orang yang dekat denganmu lari daripadamu dan sebaliknya...
Janganlah berkawan dengan orang yang BAKHIL kerana ia akan MELUPAIMU pada waktu kamu sangat memerlukan..dan JAUHILAH bersahabat dengan orang yang suka berbuat JAHAT, kerana ia tidak pernah malu untuk menjualmu dengan harga yang sangat murah.

Kata-kata Imam Al-Ghazali.." Ukhwah itu bukan pada indahnya pertemuan, tetapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya.."
Sebuah hati yang tidak pernah membenci, sebuah senyuman yang tidak pernah pudar, sebuah sentuhan yang tidak pernah menyakiti, dan sebuah persahabatan yang tidak pernah berakhir..Itulah yang mesti dicari dan dimiliki..

Sabda Rasulullah S.A.W.  : "Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada bentuk tubuh kamu, dan tidak juga kepada rupa paras kamu, TETAPI ..DIA melihat pada hati kamu..: (daripada Abu Hurairah r.a)

No comments:

Post a Comment